
Gemeente pauzeert handhaving op permanente bewoning De Molenheide tot eind 2026
Gemeentenieuws 2.615 keer gelezenSCHIJNDEL | De gemeente Meierijstad verlengt de tijdelijke stop op handhaving van permanente bewoning op Resort De Molenheide. Tot en met 31 december 2026, of zoveel eerder als er landelijke duidelijkheid komt, worden bewoners niet handhavend aangepakt voor het wonen in recreatieverblijven. Dat schrijft de gemeente in een brief aan de VvE van het resort.
Landelijke regels nog onzeker
Normaal geldt voor gemeenten de beginselplicht tot handhaving: bij het constateren van een overtreding moet worden opgetreden. Alleen in bijzondere omstandigheden mag daarvan worden afgezien. Volgens de gemeente is zo’n situatie nu van toepassing, omdat het kabinet werkt aan een landelijke instructieregel voor permanente bewoning van recreatieparken. Die moet richting geven aan hoe en wanneer gemeenten mogen optreden.
De minister legde de conceptregel in mei ter consultatie voor en stuurde in oktober een ontwerpbesluit naar de Tweede Kamer. Maar de volledige procedure—behandeling in beide Kamers, uitvoeringstoetsen en advies van de Raad van State—is nog lang niet afgerond en kan volgens de gemeente “zeker een jaar” duren.
Uitstel voor brede groep bewoners
De verlenging geldt voor bewoners die al vóór 5 november 2020 op het park woonden (datum vaststelling gebiedsvisie), maar ook voor bewoners die tussen 5 november 2020 en 16 mei 2024 hun intrek namen. De gemeente beklemtoont dat hiermee geen toestemming tot bewoning wordt gegeven: het blijft in strijd met de bestemming. Eerder opgelegde handhavingsbesluiten blijven daarom rechtsgeldig.
Mogelijk eerder hervatten
De gemeente houdt het recht om de handhaving weer eerder op te pakken als blijkt dat de landelijke instructieregel niet doorgaat of sneller tot stand komt, of als zich andere omstandigheden voordoen.
Daarnaast betekent de pauze niet dat er helemaal geen controles meer plaatsvinden. Voor andere overtredingen, zoals brandveiligheidsissues of illegaal gebouwde bouwwerken, blijft de gemeente wél handhaven. Sinds oktober is hiervoor al een inventarisatie gestart.
Vragen
Bewoners en VvE kunnen met vragen terecht bij de aangewezen contactpersoon van de gemeente.








