
Ingezonden brief: ‘Gemeente misbruikt OZB als strafheffing, vele pandeigenaren onwetend’
Ingezonden 363 keer gelezenHet voorgenomen Ondernemersfonds Meierijstad dreigt te veranderen in een dwingende extra belasting voor duizenden ondernemers én bezitters of bewoners van bedrijfsmatig bestemde panden. Terwijl de gemeente de plannen presenteert als een vernieuwende impuls, slaat detaillist Koen van Dijk alarm. Volgens hem is er sprake van rechtsongelijkheid, schijnvertegenwoordiging en een oneerlijke stapeling van lasten.
Onlangs vond de gemeentelijke avond plaats over het voorgenomen Ondernemersfonds Meierijstad. Als detaillist laat ik mijn stem en die van vele onwetende pandeigenaren horen. Dit fonds is geen vernieuwing. Het is een poging om eerder afgewezen belastingen via een achterdeur dwingend op te leggen via de OZB.
Strafheffing via de achterdeur!
De gemeente schermt met thema’s zoals netcongestie, verduurzaming en bereikbaarheid om dit fonds te rechtvaardigen. Natuurlijk spelen die zaken, maar dat deden ze altijd al. Het verschil is dat daar allang bestaande overheidsfondsen of marktwerking voor zijn. Neem netcongestie: een markttechnisch probleem waar elke zakelijke klant nu al direct voor betaalt. Het is de wereld op zijn kop om dit via een verplichte extra OZB-heffing op het bordje van het MKB te schuiven. Dit is pure bestuurlijke luiheid.
Vrijwillig projectbudget werkt wél
Lokale ondernemers nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid allang. Dat bewijzen we in Schijndel met succesvolle initiatieven waarvoor wél organisch draagvlak bestaat. De Hartemèrt en Kerstmarkt draaien op samenwerking zonder dwangheffing. Collectieve beveiliging (KVO) en SOS 700 bewijzen dat ondernemers zélf investeren als het nut helder is. Zodra plannen concreet zijn, leggen we vrijwillig extra geld in. Een verplicht fonds doet het omgekeerde: het creëert geld zonder vooraf gedefinieerde taken.
Schijnvertegenwoordiging zonder mandaat
De partijen waarmee de gemeente aan tafel zit, hebben geen enkel mandaat. Er is nul inspraak vanuit de echte detailhandel. Deze discussie suddert in Schijndel al meer dan tien jaar rondom de BIZ, waarvoor om exact dezelfde reden geen breed draagvlak is. Deze schijnorganisaties betalen zelf de rekening niet, maar incasseren via belastingdruk afgedwongen gelden om hun eigen hobby’s te verwezenlijken.
Strafheffing voor 4.246 panden in geheel Meijerijstad!
De rekening wordt exclusief neergelegd bij de 4.246 ‘niet-woningen’ in Meierijstad. Deze extra heffing boven op de reguliere OZB is een pure strafheffing omdat je een bedrijf bent of een bedrijfsmatig bstemd pand bezit of bewoont. Achter dat kille getal schuilt enorme ongelijkheidd. Panden met gemengde functies (zoals een winkel met bovenwoning) worden dwingend aangeslagen, terwijl zzp’ers aan de keukentafel zijn vrijgsteld. Nog erger: mensen met een leegstaand pand met een bedrijfsbestemming worden extra gestraft op het bezit van hun stenen. Dit zorgt voor rechtsongelijkheid en marktverstoring.
Onacceptabele druk
De vaste lasten voor ondernemers zijn al torenhoog. In de detailhandel en horeca zijn de marges flinterdun. Juist door deze stapeling van lasten verdwijnt de kleine zelfstandige steeds vaker uit het straatbeeld. Deze structurele lastenverhoging staat haaks op de coalitiebelofte om het ondernemersklimaat te stimuleren.
Ik roep de gemeenteraad en de coalitie op: blijf geloofwaardig en volg het coalitiebeleidsplan, kies voor een lastenluwe overheid, respecteer de ondernemersvrijheid en zet definitief een streep door dit ondemocratische fonds.
Koen van Dijk
Hout-doe, duurzaam houten speelgoed (Schijndel)








