De zussen gezamenlijk bij elkaar. Foto: Mees van Dijk
De zussen gezamenlijk bij elkaar. Foto: Mees van Dijk Foto: Mees van Dijk

Samenwerken als zussen: de kracht van Boonman Bedden

Human Interest 1.172 keer gelezen

SCHIJNDEL | In deze rubriek spreken we Schijndelse families die een bedrijf runnen. Dat kan jaren terug gaan, met wortels in de eerste helft van de vorige eeuw. Maar het kan ook een bedrijf zijn dat veel minder lang bestaat. Als het maar een familie is die samen aan het roer staat. In deze editie, een familiebedrijf dat dit jaar 35 bestaat. Boonman Bedden werd ooit vanuit de huiskamer opgericht door Jan en Carla Boonman. Inmiddels is het uitgegroeid tot een bedrijf met zes filialen. Dochters Wiesje, Roosje en Lieneke Boonman namen het bedrijf over van hun ouders. Ze delen hun ervaringen als samenwerkende zussen in de beddenbranche.

Door: Mees van Dijk

Bij Boonman Bedden staat familiegevoel voorop en dit was meteen duidelijk toen ik er binnenliep. Een werknemer begroette me vriendelijk, bood me wat te drinken aan en vroeg vol interesse wat ik kwam doen. Het duurde niet lang, of ik zat met Wiesje, Roosje en Lieneke Boonman rond de tafel. Acht jaar geleden namen ze het bedrijf over van hun vader.


“Het is vooral heel leuk om dit samen te doen”, zegt Lieneke. “Onze band als zussen helpt daarbij: je hebt aan een half woord vaak al genoeg. Dus dat schakelt heel snel.” Wiesje benadrukt dat ze niet alleen op het werk fijn met elkaar omgaan: “We werken graag samen, maar gaan ook privé veel met elkaar om.”

Sterke band
Het leiden van Boonman Bedden versterkt de band tussen de zussen. “Voor ons voelde het altijd normaal, maar blijkbaar is dat het niet”, zegt Wiesje. “Maar het is wel wat we van veel mensen terughoren. Dat wat wij met z’n drieën hebben, echt iets speciaals is. Zo’n connectie tussen zussen of broers zie je lang niet overal.” Toen er sprake was van een overname, wisten de zussen dat ze het samen wilden doen. “We merken dat we elkaar versterken”, zegt Lieneke. “Dus die keuze was duidelijk: als we het doen, doen we het met z’n drieën.” Roosje voegt hieraan toe dat familie altijd voorop staat. “We hebben alles goed vastgelegd en besproken. Inclusief worst-case scenario’s. Ik zou niet willen dat er tussen ons iets misgaat.”

Een echt familiebedrijf
Precies die sterke band proberen ze in alle aspecten van de bedrijfsvoering naar voren te laten komen. “We investeren in een hecht team”, vertelt Wiesje. “En dat hoor je dan ook weer van klanten terug. Die vinden het hier echt gezellig”, voegt Roosje toe. Ook kiezen ze bewust zoveel mogelijk voor Nederlandse A-merken. “Daarmee wordt het vertrouwen in ons familiebedrijf versterkt. Want daardoor worden problemen altijd opgelost. Je bent niet afhankelijk van bijvoorbeeld lange wachttijden”, zegt Lieneke.

Uitdagingen
Natuurlijk lopen ze ook wel eens tegen uitdagingen aan. “Je staat iedere dag weer voor uitdagingen. Maar wij buigen dat altijd makkelijk om.” Wiesje vult haar zus aan: “Wij zien uitdagingen alleen nog maar op een goede manier. Neem de coronacrisis als voorbeeld. We zijn er alleen maar sterker uit gekomen. En daardoor denken we: we doen het goed. Kom maar op met je uitdagingen.” Een belangrijke factor voor hun succes is de taakverdeling. Wiesje is verantwoordelijk voor de inkoop en winkelinrichting, Roosje doet de financiën en webshop, en Lieneke houdt zich bezig met het personeel.
“Er komen altijd wel dingen bij, maar in grote lijnen is dat wel opgedeeld”, aldus Wiesje.

Innovatie 
De zussen werken hard om het bedrijf te moderniseren en te innoveren. “We blijven ons richten op de toekomst. Bijvoorbeeld met onze webshop en de verkoop via marketplaces als Bol.com. Daar zijn we allemaal op tijd ingestapt. Het is altijd zoeken naar mogelijkheden”, vertelt Lieneke. Dat is ook nodig, want inmiddels leven we in een totaal andere wereld dan 35 jaar terug. “Het bedrijf ontstond toen onze ouders vanuit huis waterbedden verkochten. Dat was helemaal booming”, vertelt Roosje. “Je had toen de keuze tussen een lekker comfortabel waterbed, of een hard matras. Maar inmiddels zijn daar allerlei soorten en maten tussenin gekomen. Sterker nog, waterbedden verkopen we niet meer”, vertelt Lieneke.

Rust is belangrijk
Eén ding is duidelijk, de dames zijn trots op wat ze hebben bereikt. “Je lichaam rust ongeveer een-derde van de dag op bed. Maar die rust bepaalt ook of jij de andere twee-derde van de dag vooruit kan. Als je bij ons bent geweest, mag het in ieder geval niet meer aan het bed liggen.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant