In het centrum van Schijndel is er altijd beweging. Foto: Bas Ulehake
In het centrum van Schijndel is er altijd beweging. Foto: Bas Ulehake Foto: Bas Ulehake

Leegstandmeter Schijndel centrum naar nul procent

Zakelijk Zakelijk 1.210 keer gelezen

SCHIJNDEL | Elektro World Schijndel gaat verhuizen van de Hoofdstraat naar het voormalige pand van het Verswarenhuys. Daarmee komt de leegstandmeter op 0% te staan. Twee jaar geleden stond de teller nog op 7% van alle 114 ondernemingen binnen het officiële centrumgebied.

Door: Jeroen van de Sande

Het mag een prestatie van formaat genoemd worden. De algemene verwachting was dat na corona veel zaken failliet zouden gaan, maar het tegendeel is waar. “Landelijk geven consumenten meer uit in winkels en komen er langzaamaan winkels bij. Hier in Schijndel is het hard gegaan de laatste tijd. We zijn erg trots dat alle panden nu gevuld zijn. Inmiddels hebben we zelfs een aanvraag die we nu niet kwijt kunnen”, vertelt een uitgelaten centrummanager in de persoon van Harrie van Herpen.

Luisteren en reageren
Uiteraard is dat niet zomaar komen aanwaaien. Van Herpen legt uit. “Vanaf het einde van de pandemie zijn we continu bezig geweest met de leegstand. Niet door zelf potentiële winkeliers te bellen, maar door te luisteren en te reageren. We hebben vrij veel contact met pandeigenaren en winkeliers. Dan hoor je nog eens wat. Soms wil iemand groter, de ander kleiner. Simpel, dan gaan we ruilen! Sommigen kennen andere retailers die op zoek zijn. Het contact is dan zo gelegd.”

Saamhorigheid
Wat is het geheim van Schijndel? Aan Van Herpen te horen is dat er eigenlijk niet. “Het is aan iedereen te danken, want Schijndel staat bekend om haar saamhorigheid en aantrekkelijke evenementen. Dat gaat als mond-tot-mond reclame rond.” Dan doelt hij niet alleen bij retailers, horecaondernemers en weekmarktondernemers, maar ook bij bezoekers. “Veel mensen horen van de gezelligheid in Schijndel en komen eens kijken. Het centrum is compact en heeft eigenlijk alles te bieden. Als dan de terrassen vol zitten en ze hebben iets leuks gekocht, dan is het gevoel positief. Daarbij komen ook nog steeds veel mensen voor de Glazen Boerderij. Dat is nog steeds een publiekstrekker.”
Het luxeprobleem dat nu is ontstaan is dat niemand meer groter of kleiner kan. Of er moet een ruildeal gemaakt worden. Toch voelt het voor Van Herpen niet dat Schijndel op haar lauweren kan rusten. “We willen het centrum op niveau A houden. Dat betekent onder andere geen graffiti, geen onkruid en schone prullenbakken. De verkeersveiligheid willen we naar een hoger niveau tillen en ook het project Hoofdstraat / Kloosterstraat komt er aan. Onze verwachting is dat daar midden 2023 mee wordt gestart. Als dat af is, wordt het al helemaal een mooi geheel.”

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant