Afbeelding
Foto: Pascal van Oers

Eerste NK Solexrace op snel ‘Spartaans parcours’

Recreatie en Toerisme Foto's Recreatie en toerisme 917 keer gelezen

SCHIJNDEL | Het eerste NK Solexrace ooit vond afgelopen zaterdag plaats op de Leemputbaan in Schijndel. Er deden 23 teams van drie of twee rijders en één monteur mee die elkaar afwisselden in estafettevorm. “Het is leuk maar wel met risico’s”, aldus Manon van Dooren.

Door: Cis van Pinxteren.

Het parcours was 1600 meter lang (ongeveer één mijl). De deelnemers deden iets langer dan twee minuten over één rondje. De oorspronkelijke lengte van de wedstrijd van 150 mijl werd ingekort naar 140 vanwege het oponthoud na enkele valpartijen. Er werd gereden met snelheden tot 56 kilometer per uur met rondetijden van net boven de twee minuten. De enige aanwezige EHBO’er die middag was Nico van de EHBO vereniging Schijndel. Hij was meteen ter plekke bij de drie valpartijen. “Twee liepen buiten schaafwonden geen schade op. Eén coureur ging voor de zekerheid naar het ziekenhuis omdat hij tegen een van de palen met hooibalen op botste, het bleek gelukkig mee te vallen met een gekneusde schouder.” Organisator Hans van de Braak was buiten de valpartijen en het inkorten van de lengte erg tevreden over de wedstrijd. “Het is mooi jeugdsentiment. Desondanks moet er volgende keer een EHBO’er op het middenterrein zijn die sneller ter plekke kan helpen.” Nico heeft een tip voor de racers. “Doe kniebeschermers aan en geen spijkerbroek. Als je valt gaat dat er anders dwars doorheen en dus hou je er pijnlijke schaafwonden aan over.”

Schijndelse solexen
Een van de Schijndelse deelnemers, Luuk van Ostade, viel ook een keer. “Daar heb ik niets aan overgehouden maar ik had m’n remmen wel nodig bij dit snelle, Spartaanse parcours. Voor de rest beviel het me goed, ik ben tevreden met de vijfde plek.” De enige vrouwelijke Schijndelse die meedeed was Manon van Dooren van het team ‘Aloha bitches’. Het NK was haar eerste keer op een solex. “De eerste paar rondes ging de solex kapot vanwege iets in de benzineslang en moesten we naar de pitstop. Ik heb daarna drie kwartier gereden op dat ding. Ik wil gewoon héél finishen voor de kinderen.” Haar kinderen waren al gewend aan vader, neef, oom en tante op een brommende solex maar nu ging moeder ook van start vol adrenaline. Van Dooren: “In het begin is dat trappen héél vermoeiend maar deze wedstrijd is een goede oefening voor de wedstrijd in Heeswijk eind augustus. Het is leuk maar wel met risico’s.” Vele teams zien de NK race vooral als de voorbereiding om solexen te testen voor de Heeswijkse 24 uursrace. De organisator van die race, Roy van der Heijden, deed voor de lol ook mee in de achterhoede van de race. “M’n nichtje Stacey viel uit na een val, dat hoort erbij, anders moet je maar op dammen gaan. De race was goed georganiseerd al moet en kun je het niet vergelijken met de race der races.” Het parcours van Heeswijk bestaat niet uit louter asfalt maar is pittiger voor de solex. Bovendien duurt het 24 uur. “Het is een verrijking voor de sport, vanaf 12 jaar mogen ze hier meedoen dus dat is goed voor de aanwas.” De belangrijkste regel van het solexracen is dat de solexen bestaan uit originele onderdelen zodat het laagdrempelig blijft. De solexen werden vooraf gekeurd en tussendoor konden ze naar de pitstop voor technische reparaties. Racers trapten bij om op snelheid te komen en bogen regelmatig naar achter om een aerodynamische houding aan te nemen. Er was geen sprake van geluidsoverlast. Solexen verbruiken trouwens schone brandstof die ook gebruikt wordt bij kettingzagen.

Winnen en opruimen 
Van de 23 teams die deelnamen won het team van Solexservice Ad van Heerbeek. Zij kregen eeuwige roem, een beker en fles champagne. Eén van de drie rijders, Joey van Veghel, was daar erg blij mee. “Samen met m’n vader regelen we dat we top en top solexen hebben. We hebben een BMX-achtergrond dus we halen op deze baan veel winst in de bochten”, zei hij na afloop met een broodje frikandel in z’n hand. Hij en zijn teamgenoot Robin vinden dat het eerste NK geslaagd is verlopen. “We gaan nu mee helpen afbouwen met de dranghekken en de hooibalen om de palen heen. Als we dat nu samen doen zitten we sneller aan het bier. We moeten het toch met z’n allen maken anders kun je het niet overeind houden.” De rest van de overgebleven coureurs, organisatie en het publiek moest dus 20 minuten wachten totdat onder meer de winnaar klaar was met opruimen. Het NK Solexrace heeft op 2 juli een tweede wedstrijddag van een andere categorie, dan zal per manche, net als bij de motorcross, om de punten gestreden worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant