In Veghel en Eerde zou het station moeten worden herbouwd.
In Veghel en Eerde zou het station moeten worden herbouwd.

Een voedselbos langs het Duits Lijntje

Natuur duurzaamheid Landbouw Natuur 1.131 keer gelezen

EERDE | Het station van Veghel en Eerde herbouwen, de aanleg van misschien wel het langste voedselbos van de wereld van Veghel naar Schijndel en de komst van meer dan honderd tiny houses. Het is een ambitieus plan weet ook initiatiefnemer Ton Verhoeven, maar samen met SIEMei (Stichting Industrieel Erfgoed Meierij) en Lars van Eijkelenburg van Grean Deal ziet hij het helemaal zitten.

Verhoeven is duidelijk. Er ligt nog geen compleet uitgewerkt plan, maar het is wel meer dan een hersenspinsel. “Het is een idee waar we serieus over zijn. Het is geen proefballonnetje.”

Voedselbos
Een aantal jaar geleden al lanceerde Verhoeven het plan Stationspark Veghel. Het stierf in schoonheid. Verhoeven legt uit waarom: “We kregen de gemeente niet mee omdat er ter hoogte van het oude stationsgebouw en het Geerbos een ecologische verbindingszone ligt.” Die zone is natuurlijk niet ineens weg, maar daar heeft Verhoeven iets op bedacht. “Een briljant plan”, glimlacht hij. “We willen langs het Duits Lijntje een voedselbos (Veghel – Eerde – Wijbosch – Schijndel) creëren. Daarmee voegen we biodiversiteit toe.” En zo hoopt Verhoeven dat de gemeente nu wel mee wil werken. Het voedselbos moet daar een belangrijke rol in gaan spelen. Verhoeven klopte aan bij Lars van Eijkelenburg van Grean Deal. Hij was meteen enthousiast. “Ik zie het wel zitten om het langste voedselbos van de wereld te creëren. Bij een voedselbos moet je denken aan een grote bomen, kleinere bomen, fruitstruiken, groente, kruiden, wortels en knollen. Het moet een groene loper voor Veghel worden.” Het plan is dat Van Eijkelenburg en co een grote hoeveelheid en variëteit aan productieve bomen en struiken gaan aan leggen. Hij vervolgt: “Langs het Duits Lijntje planten we bijvoorbeeld appel-, peren-, kersen-, kastanjes en walnotenbomen, maar ook struiken zoals frambozen, bramen en blauwbessen en zeldzamere soorten zoals de duindoorn, vlierbes en sleedoorn. Het wordt wel echt een bos want we planten het helemaal vol. Dit moet uiteindelijk uitgroeien tot een groot bio divers voedselbos waar omwonenden kunnen wandelen en fruit en noten kunnen plukken. Zo voegen we iets toe aan een leuke leefomgeving en is het een voedselbron voor verschillende dieren.” Verhoeven vult aan: “En het zal dienen als ecologische verbindingszone.”

CO2-opslag
Van Eijkelenburg legt uit dat het voedselbos erg goed is voor de CO2-opslag. “Het project heeft een voorspelde CO2-opslag van 6 ton CO2 per hectare, deze gegevens komen van de universiteit Wageningen. Om dit in perspectief te plaatsen slaat grasland, zoals het er nu bij ligt, maar 2 ton op. Eén hectare voedselbos is per jaar goed om een retourtje Amsterdam naar Sydney te compenseren qua CO2-uitstoot.” Het lijkt een slimme zet van Verhoeven. Het voedselbos komt in aanmerking voor verschillende subsidies. Verhoeven knikt: “Dat is zeker ook een reden om ermee aan de slag te gaan. We hebben uiteraard geld nodig om het allemaal te realiseren.” Van Eijkelenburg schat dat een kilometertje voedselbos zo’n 35.000 euro kost. Het herstellen van de rails en het verwijderen van de begroeiing kost ongeveer 80 euro per lopende meter. In totaal wordt het dus een duur grapje, maar Verhoeven legt uit dat de verkoop van de tiny houses het plan samen met subsidies financierbaar maakt. “Daarom willen we meer dan honderd tiny houses bouwen op het spoor. Deze kleine betaalbare woningen moeten 100.000 tot 150.000 euro gaan kosten. Zo maken we Meierijstad duurzaam toegankelijk voor jongeren.”

Duits Lijntje verpietert
SIEMei heeft het Duits Lijntje min of meer geadopteerd. “Het Duits Lijntje verpietert momenteel. Als je het niet gebruikt, wordt het een bende. De gemeente heeft een onderhoudsplicht op het Duits Lijntje, maar ze doen niks. Eigenlijk doen wij alles. In Eerde heeft het Duits Lijntje meer weg van een vuilnisbelt”, besluit Van der Poel.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant