Afbeelding
Foto: Bas Ulehake

Het moment is daar...

Human Interest Human Interest Op de koffie bij 1.493 keer gelezen

SCHIJNDEL | Het is de eerste keer voor mij dat iemand binnen twee minuten van het interview zelf de kop aandraagt. Ik wist meteen, het is de spijker op zijn kop. Nu weten jullie nog niet waarom het moment daar is... maar dat wisten Wil en Jan van Asseldonk van drogisterij parfumerie de Vlinder uit Schijndel me razendsnel te vertellen tijdens een interview wat we vorige week hadden ingepland. Natuurlijk babbelden we daarna nog zo’n uur door, want decennialang eigenaar zijn van een drukke zaak, brengt nogal wat gespreksstof met zich mee.

Door: Jeroen van de Sande

Wil en Jan nodigden me uit om bij hen op de koffie te komen in de Koninginnelaan te Sint-Oedenrode. “We willen wat vertellen”, zeiden ze. Natuurlijk was ik direct benieuwd, maar pas toen de eerste druppels koffie in mijn kopje vielen, kreeg ik het te horen. “We willen de winkel gaan overdragen, het moment is daar...” Ik zag een opgeluchte Wil. Ze heeft er lang over gedaan om op dit punt te komen, maar het hoge woord is eruit. “Soms zie ik mensen de caravan weer inladen. Klaar om te gaan. Dan denk ik: ‘Dat wil ik ook’. Ik heb dat eerder nog nooit gehad, dus dat zegt genoeg denk ik.”

De Vlinder
In de huiskamer van de ruime woning van Wil en Jan, aan één van de rustige pleintjes in de straat, duiken we de geschiedenis in. “Volgend jaar zit ik vijftig jaar in het vak. Dat maak je tegenwoordig niet meer mee. Ik ben begonnen bij Van Roosmalen hier in Rooi. In 1993 ging ik naar Schijndel, naar drogisterij Maartens Habraken in de Hertog Jan II laan. Zo’n acht jaar later kregen we de kans om “Uw Eigen Drogist” over te nemen. De zaak groeide en in 2010 zijn we verhuisd naar de Molenstraat. Een mooie kans, want 90 m2 werd 300 m2. We sloten ons aan bij DIO, dat paste bij ons. Vrij ondernemen, deels zelf inkopen, maar geen formuledruk.” Toch is de échte naam van de zaak anders. Iedereen kent de drogisterij van Wil als de Vlinder. Voorheen Dio de Vlinder, voortaan drogisterij parfumerie de Vlinder. Waarom die naam vraag ik me af. “Mijn moeder was dementerende en hield veel van vlinders. Toen ik zei dat ik een winkel over had genomen, een naam aan het bedenken was en spontaan zei ‘de Vlinder’ kwam er een grote glimlach op haar gezicht. Het was een ingeving. Ik vertelde het aan mijn dochters en die waren direct enthousiast.


Wil voor het grote assortiment aan geneesmiddelen.

Vuur
Wil is niet per se van de oude stempel. Ze is bij de tijd, maar de rode draad door het interview is wel de manier waarop ze over haar werk vertelt. Ze is toegewijd, heeft altijd hard gewerkt, veel opzij gezet voor de winkel. Nooit te laat en klanten staan voor haar op één. Vandaag de dag heeft lang niet meer iedereen zo’n passie voor het vak. “Ik geniet er na vijftig jaar nog steeds van om mensen echt te helpen. Ik kruip er soms bijna in. Dan vertel ik eerlijk wat ze nodig hebben, probeer niet het duurste te verkopen.” Hoe knap het ook is dat ze al die jaren zo toegewijd is geweest. Het vuur in haar is iets minder hard gaan branden. Logisch ook na vijftig jaar en dat heeft Wil inmiddels geaccepteerd. Jan ook, want hij praat samen met zijn vrouw als één. Ze weten het perfect te duiden.

“De winkel is mijn kindje en het is moeilijk om los te laten, maar het is tijd om te kijken naar een overnamekandidaat. Ik wil meer vrije tijd, genieten van mijn kleinkinderen en ook Jan gaat met pensioen. Ik voel aan alles dat het moment daar is”, zegt de onderneemster gemeend.

Als je denkt: deze goedlopende winkel kan een mooie volgende stap zijn in mijn carrière. Mail dan naar administratie@drogisterijdevlinder.nl

Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant

Uit de krant