Luuk van Ostade met The Rain Splitter. Foto: Bas Ulehake
Luuk van Ostade met The Rain Splitter. Foto: Bas Ulehake Foto: Bas Ulehake

De passie van… Luuk van Ostade

Human Interest Human Interest 279 keer gelezen

SCHIJNDEL | In de rubriek ‘De passie van…’ laten we iedere keer iemand aan het woord die een grote passie heeft. Deze maand hebben we Luuk van Ostade in de rubriek. Luuk heeft een passie voor motoren en dan specifiek het zelf bouwen van motoren. Hij legt uit waar zijn passie vandaan komt en deelt hem in deze editie graag met jullie.

Door: Bas Ulehake

Sinds wanneer ben je met jouw passie, het bouwen van eigen motoren, bezig?

Dat is zo’n twaalf jaar geleden begonnen. Ik had een Vespa gezien die ik wel gaaf vond en dacht, ‘daar ga ik voor sparen’. Toen iemand mij vertelde dat je voor die Vespa een motor rijbewijs nodig had, besloot ik dan maar een rijbewijs te gaan halen. Tijdens het lessen kwam ik er achter dat zo’n Vespa eigenlijk niet helemaal mijn ding was en kocht ik mijn eerste motor, een Yamaha XS 650, die ik helemaal helemaal heb omgebouwd tot een chopper.

Hoe is de passie voor het bouwen van motoren ontstaan?

Doordat ik mijzelf ging verdiepen in motoren kwam ik er achter dat ik dit wel heel erg gaaf vond. Ik kon al wel wat met mijn handen en dacht, ‘ik ga het gewoon proberen’. Dat pakte eigenlijk wel goed uit.

Wat is het mooiste wat je ooit gemaakt hebt?

Ik heb nu al wel een aantal motoren gebouwd, maar waar ik het langste mee bezig ben geweest en wat ik de mooiste vind is een Harley Davidson Shovelhead uit 1980. Alleen het motorblok en versnellingsbak zijn nog origineel aan deze motor, de rest heb ik zelf gemaakt of veranderd. 

Maak je alles zelf, als je een motor bouwt?

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Een motorblok bouwen gaat mij te ver, maar denk aan een benzine tank, spatborden, stuur, zadel en uitlaat, daar begin ik wel aan. Zodra iets niet past probeer ik het zo te maken dat het uiteindelijk wel past. Van mijn Shovelhead heb ik bijvoorbeeld de olietank smaller gemaakt, zodat deze tussen de frame buizen valt. 

Als je zo’n motor bouwt moet in mijn ogen alles tip top zijn, tot de laatste details aan toe. Zo zit er bijvoorbeeld een oude dollar munt in de olie dop verwerkt. De luchtfilter is gemaakt van een afdekkapje wat eigenlijk over de bobine hoort te zitten. Achter in de sissybar is een dolk verwerkt, maar waar ik het meest blij mee ben is de met de hand geschilderd tank en olietank. Deze zijn door een vriend van mij beschilderd met olie verf en vervolgens afgelakt met 9 lagen blanke lak.

Je hebt de motor ‘The Rain Splitter’ genoemd, waarom?

In Amerika hebben ze hele smalle motoren, zogenaamde ‘lane splitters’ dit omdat ze tussen de files door rijden. In sommige staten is dat verboden, vandaar dat ze er een naam aan hebben gegeven lane splitters. Ik heb een raampje opgemaakt tegen de regen, een vriend van mij zei toen, ‘nu heb je een rain splitter in plaats van een lane splitter’. Vandaar de naam.

Wat zou je graag nog willen maken?

Er zijn zo veel dingen die ik nog wel zou willen maken, maar als ik dan toch moet kiezen zou ik een Kawasaki H2 mach IV willen bouwen. Dat is een 2-takt motor met 3 cilinders. Deze motor is alleen wel behoorlijk zeldzaam, maar dat maakt het ook wel leuk. 

Heb je zelf nog iets wat je graag kwijt zou willen over jouw passie?

Dat het niet uit maakt wat je passie is. Zolang je er voldoening uit haalt is het goed. Mijn vriendin Lucy en ik delen deze passie op alle fronten. Zij heeft inmiddels van haar hobby haar werkt gemaakt, ze leert anderen hoe ze aan hun motor moeten sleutelen. Ze doet dit met passie en haalt hier dus veel voldoening uit. 

Heb jij ook een passie voor iets? En wil je dat graag delen met anderen? Stuur dan een mail naar redactie@mooischijndel.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant