Het team van Petrebels op de foto.
Het team van Petrebels op de foto.

Petrebels kent de aard van het beestje én het baasje

Human Interest Human Interest 839 keer gelezen

SCHIJNDEL | Een waar kattenparadijs, zo zou je de showroom van Petrebels aan de Van Leeuwenhoekweg in Schijndel kunnen noemen. Overal staan krabpalen. Vooral middelgrote tot heel grote exemplaren waar je als poes bijna in kunt verdwalen. Maar ook waar de beestjes naar hartenlust aan kunnen krabben. En daar is markt voor, want wist je dat in Europa bijvoorbeeld alleen in Polen meer honden zijn dan katten? Poezenbeesten zijn enorm populair en Petrebels-eigenaar Dennis Steenbakkers is er achter gekomen dat mensen er best troetelgeld voor over hebben.

Door: Jeroen van de Sande

Even wat cijfers om te verduidelijken hoe groot de markt van poeseigenaren is. In Nederland zijn er 1,5 miljoen katten meer dan honden. 24% van alle kattenliefhebbers heeft één kat. 76% heeft er twee of meer. Petrebels doet zaken in maar liefst 26 landen en de webshop groeit als een zonnebloem in zijn beste dagen. Slechts 4,5 jaar geleden zijn Dennis en zijn Duitse compagnon Detlef begonnen. “We zijn de enige in de hele wereld die handelen in uitsluitend krabpalen. Andere bedrijven die het ook doen, hebben er allerlei producten bij. Ik hoor vaak genoeg mensen zich afvragen hoe je hier nu geld mee kunt verdienen, maar we doen het nu eenmaal anders. We laten vooral de consument bepalen. We luisteren naar hen en dan kom je er achter dat ze best wat meer willen uitgeven voor een krabpaal.” Maar dat wil dus zeggen dat de kwaliteit een stuk hoger is? “Ja, dat klopt. Kijk, je kunt in China zeggen dat je de inkoopprijs te duur vindt, maar dan gaat dat ten koste van de kwaliteit. Ik ben daar alle onderdelen die in een krabpaal zitten gaan bestuderen. In 1,5 week tijd had ik alle fabrieken gehad. Nu weten we precies hoe ze in elkaar zitten en met welke producten. Ook hoe wij het willen hebben. Onze krabpalen zijn kwalitatief gewoon het beste”, zegt Dennis overtuigend.

Dennis en Detlef hebben tientallen jaren ervaring in de huisdierenbranche en vonden het op een gegeven moment tijd om zelf iets te ontplooien. Ze hebben een beetje een rebelse kijk op het leven, zonder buiten de lijntjes te kleuren. “We houden gewoon van duidelijkheid en hebben een eigen visie. We hoeven niet meteen voor het grote geld te gaan. Nee, we zijn perfectionistisch en laten ons niet zomaar van de wijs brengen. Laat ons maar gewoon lekker werken met een fijn team”, is Dennis oprecht. Hij laat zijn bedrijf aan de achterzijde zien. Hoge stellages vol met opvallende paarse dozen, waarvan ze ook eisen dat die door verkopende partijen in de winkels worden geplaatst. De handel gaat blijkbaar voortvarend, want meerdere rijen zijn tot de nok gevuld en dat is dit niet eens het enige pakhuis. “We hebben goed ingekocht want de wereldeconomie is nu erg onvoorspelbaar. Als je alleen al de containerprijzen ziet. Daar word je niet blij van”, licht de ondernemer toe. De doorloopsnelheid van de producten is echter naar tevredenheid. Over de hele wereld worden pallets met Petrebeldozen afgeleverd. In 26 landen dus, met vooral ook heel veel klanten in het Midden-Oosten, zoals in Saudi-Arabië bijvoorbeeld. “De hond is daar onrein, dus eigenlijk heeft daar iedereen wel een kat en daar zorgen ze heel goed voor.”

Hoe Dennis vertelt over de levensloop van het bedrijf tot nu toe, hoe ze er zijn gekomen door de stoute schoenen aan te trekken en hoe ze überhaupt in het leven staan, is best rebels te noemen. Daar kom ik achter na een uur babbelen. “De aard van het beestje”, zoals hij het zelf typeert. Het logo straalt dat ook uit. Het is uitdagend. “Online schreven we een ontwerpwedstrijd uit. Uit de hele wereld kwamen inzendingen. Dit logo kwam van iemand die moeilijk met de computer kan werken. Hij stuurde een afbeelding van een soort van polaroid met in dunne lijntjes dit logo. Ik wist meteen... dit is het!” Dennis vertelt me iets frappants over het ontwerp. “Vrouwen zien direct het hartje in de staart, maar de sterretjes niet. Bij mannen is het net andersom.” Ik neem mezelf als proef op de som en in dit geval klopt dat. Ik grinnik, ook dat zit dus goed in elkaar.
Nieuwsgierig? Bezoek de showroom!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant