Fietstrial is een serieus onderdeel geworden van de club.
Fietstrial is een serieus onderdeel geworden van de club. Bas Ulehake

“De helft van onze leden is vrijwilliger”

Sport Sport 248 keer gelezen

SCHIJNDEL | Het ONK (Open Nederlands Kampioenschap) motortrial zal op 19 september plaatsvinden bij Motor Trial Club Oost-Brabant (MTCOB) vlakbij de Vlagheide. Daarom een inkijkje in deze relatief kleine sport en de opkomende sport: fietstrial. 

Door: Cis van Pinxteren

Het ONK werd meerdere malen uitgesteld. “We dachten dat we in mei het konden doen, net te vroeg bleek dat. Nu mag er gelukkig meer, de sport is prima op 1,5 meter afstand te beoefenen. Het enige contactmoment tijdens de wedstrijd is tijdens het knippen van de punten. Daar hebben we tevens een oplossing voor”, aldus Taco Verdonschot, secretaris en motortrialcoureur. Per oefening (non-stops) in de wedstrijd kan bij motortrial een coureur maximaal 5 strafpunten krijgen. Strafpunten krijg je bijvoorbeeld bij een voet aan de grond of als je motor afslaat. Het ONK bestaat uit tien non-stops die elk vier keer worden gereden. Aan het eind wordt de stand opgemaakt op basis van de behaalde strafpunten. Fietstrial had eerst hetzelfde strafpuntensysteem, sinds dit jaar is het echter veranderd in een puntensysteem.

Weinig blessures
“Het gaat bij trial niet om de snelheid maar om behendigheid. Telkens verleg je je grens een beetje, daarom komen blessures weinig voor”, vertelt Luc Bosch, tweemaal Nederlands kampioen fietstrial. Hij weet te vertellen dat de club afgelopen jaar meer jeugdleden erbij krijgt die aan fietstrial doen. “Met corona konden veel sporten niet doorgaan. Maar omdat je fietstrial overal kunt doen op veilige afstand zijn meer kinderen het gaan proberen.” Elk muurtje, bankje, rotsblok of stoeprand kan gezien worden als obstakel om met de fiets zonder zadel te trotseren. Iedereen kan het zo moeilijk - of makkelijk - maken als die wil. Inmiddels is fietstrial makkelijk geïntegreerd in de club. Op het terrein worden fietsers betrokken bij overleg over nieuwe obstakels.

Vrijwillige vriendengroep
Bosch: “Onze sporten trial en fietstrial zijn gewoon vrij klein. Iedereen op de baan kennen we. Je rijdt elke wedstrijd eigenlijk met en tegen je vrienden. We helpen elkaar bijvoorbeeld met trainen.” Nederland telt tegenwoordig veertien motortrialclubs, waarvan de club tussen Schijndel, Veghel en Rooi er dus één van is. Verdonschot: “Het beeld dat veel mensen hebben van motorsport is vaak niet positief. Motortrial produceert weinig geluid en geeft geen milieuoverlast.” De voorbereidingen op het ONK doen de sporters zelf met vrijwilligers. “Verschillende groepen onderhouden de komende weken het terrein door bijvoorbeeld te snoeien of kleine stenen weghalen in aanloop naar het ONK. Ongeveer de helft van onze leden draagt vrijwillig zijn steentje bij”, voegt de secretaris toe aan zijn verhaal.

Hoge eisen locatie
MTCOB spreekt met de gemeente om op lange termijn zekerheid te hebben of ze het terrein, waar ze al ruim veertig jaar zitten, mogen blijven gebruiken. “We willen proberen om een meerjarencontract te krijgen, zodat we de komende tien tot vijftien jaar een moderne locatie neer kunnen zetten die voldoet aan de steeds hogere eisen van de sporters”, legt Verdonschot uit. Op het terrein is er een speciaal terrein voor fietstrial naast de hogere stenen motortrialobstakels. Fietstrial blijkt een stationaire sport, motortrial gaat meer opwaarts. “Als een obstakel aan het einde van een hele hoge heuvel staat dan kunnen we dat op de fiets niet bijtrappen. Fietsers draaien daarentegen weer wat makkelijker dan motors en kunnen ook makkelijker stilstaan op één wiel”, legt Bosch uit.

Maar eerst het ONK. “We verwachten pakweg zeventig rijders uit binnen- en buitenland die met elkaar gaan strijden en kijken wat ze na anderhalf jaar nog kunnen. Het wordt heel erg leuk, een mooi weerzien van vrienden”, kijkt Verdonschot vooruit.

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant