Rob van den Oetelaar in de werkplaats aan de Nobelweg.
Rob van den Oetelaar in de werkplaats aan de Nobelweg.

Van den Oetelaar metaal: familiebedrijf in metaalverwerking

Algemeen 436 keer gelezen

SCHIJNDEL | In DeMooiSchijndelKrant van deze week verschijnt weer de rubriek Het Familiebedrijf. Met dit keer het metaalbedrijf Van den Oetelaar Metaal. We spraken daarvoor eigenaar Rob van den Oetelaar, op 1 april 2020 nam hij het bedrijf over van zijn vader Ad. 

Het bedrijf splitst zich op in twee takken: toeleverancier van producten en halffabricaten voor de industriële sector en evenementensector. De andere tak van het bedrijf gaat in op alles in en om paardenstallen. Het bedrijf begon in 1998 met Ad die met weinig werknemers zijn onderneming startte in de schuur. De laatste jaren groeit het bedrijf in klanten en heeft het momenteel dertien fulltime werknemers en een handvol parttime medewerkers. “Onze klanten zijn in die tijd ook gegroeid, wij zijn meegegroeid. Ons pap is begonnen met het maken van tuintafels, hekken en poorten, dat is nu anders.”

Paarden en Paaspop
De laatste vijftien jaar heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de productie van paardenstallen. Een buurman vroeg of Ad een paardenstal wilde maken, hij heeft dat toen voor het eerst gedaan. Het resultaat viel zo in de smaak dat andere personen en bedrijven interesse kregen om stallen van zijn hand te laten bouwen. Zo is door de jaren heen het leveren van paardenstalinrichtingen aan nationale en internationale klanten een specialisme geworden van het bedrijf. “Toen wij in 2013 naar de Nobelweg gingen bestond 70 tot 80 procent van onze omzet uit paardenstalopdrachten. De laatste jaren hebben we ook op andere gebieden meer gedaan, bijvoorbeeld in de evenementenindustrie”, aldus Rob. Het gezin woont vlakbij Paaspop en Ad was altijd de ‘smid’ van het festival. Paaspop zelf en de podiumbouwers die onder andere voor Paaspop werken zijn blijven hangen als klant. De festivalwereld groeide de laatste jaren enorm, tot vorig jaar de coronacrisis uit brak. “Dit was voor ons een spannende tijd maar juist toen investeerden veel ondernemers omdat zij vertrouwen hebben in de toekomst, wat knap is in crisistijd. Momenteel hebben we veel werk van hen.” Op het moment werken ze aan een grote dakconstructie voor Coreworks een bar-frame voor Paaspop waar ze enkele weken geleden een go voor kregen. “Als je op Paaspop rondloopt zie je veel van ons werk terug. Een groot LED-scherm waar wij de beugels voor hebben gemaakt, of een loopbrug of podium achter de schermen. Dat is best wel leuk.”

Overname 
“Sinds 2013 ben ik werkzaam en sinds 2018 zit ik samen in het bedrijf met mijn vader. Vroeger was hij altijd druk aan de slag in de schuur herinner ik me. Hij is nu met pensioen, heeft zijn hele leven hard gewerkt.”
Na enkele jaren op advies van zijn ouders te werken bij andere bedrijven vroeg Ad aan Rob of hij misschien het bedrijf binnen vijf jaar wilde overnemen. “Het is goed voor me geweest, je leert meer bij andere bedrijven. Bovendien luister je ook als opstandige puber beter naar iemand anders als je vader.” Rob kon daarom vrij kiezen of hij betrokken wilde worden bij het familiebedrijf. Zijn liefde voor ondernemen gaf samen met het zogezegde ‘metaalvirus’ de overhand. In tegenstelling tot zijn vader doet Rob liever kantoorwerk dan vaktechnisch werken. Op de werkvloer kwam er nooit ruzie van, de een deed wat de ander minder goed lag. “Ons pap hoefde zich niet meer bezig te houden met bijvoorbeeld personeelszaken, dat ontgroeide hem. Hij kan het héél goed loslaten, dat vind ik bijzonder knap van hem.”
Vanwege de coronacrisis zat een afscheidsfeestje er niet in, tot tweemaal toe is dat verzet maar wellicht komt het er dit jaar van. “Ik gun hem gewoon een leuke borrel met klanten en personeel, dat verdient hij. Hij zit nu niet achter de geraniums nee, nog steeds maakt hij klein werk in z’n schuur.”

Persoonlijke meerwaarde
Het familiebedrijf kenmerkt zich in een persoonlijke aanpak. “Ik heb altijd meegekregen dat we moeten meedenken en flexibel moeten zijn met de klant, daarin hoop ik me te onderscheiden. Klanten kennen ons persoonlijk en we hebben goed contact met hen, dat is zeker een meerwaarde voor ons.” Bijvoorbeeld tijdens een project voor de KNHB (Koninklijke Nederlandse Hockey Bond), voor hen bouwde Van den Oetelaar Metaal een hockeyveld voor Urban hockey. De bedoeling daarvan blijkt het promoten van de hockeysport door in heel het land demonstraties en clinics te geven met een gemakkelijk opgezette pannakooi. “Zij weten wat ze willen, een minder zware sneller afbouwbare installatie en wij denken mee en voeren dat uit. Voor dit project hebben we zo een snellere manier van koppelen voorgesteld van platen die als het ware in elkaar haken.” De twee jonge kinderen van Rob mogen zelf bepalen of ze het metaalbedrijf ooit gaan overnemen. “Soms lijkt het of kinderen van een ondernemend gezin standaard in de onderneming komen, ik vind het belangrijk dat kinderen zo min mogelijk beïnvloed worden in hun denken daarover. Ze moeten het niet doen omdat ze mij daar een plezier mee zouden doen, alleen als ze het zelf willen want als werkgever komt er zoveel meer bij kijken dan werknemers. Ik zou ze laten proberen bij iemand anders te laten werken zoals ikzelf heb gedaan, dan leer je wat je écht wilt”, besluit de eigenaar.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Het laatste nieuws

Uit de krant